fredag 28 december 2012

Funderingar kring julen

Såhär efteråt känns det lite löjligt med mitt gnäll över julgranen. Det finns så många som inte har råd med en julgran, julmat eller ännu mindre med julklappar! Vi är inte heller rika precis men vi har en julgran, vi åt julmat och vi köpte julklappar! Jag satte dessutom ner mer pengar på julkort än dom flesta gör. I slutändan lade vi ut mycket pengar på julen.

Dessutom har jag mega ångest över att vi inte donerade julklappar till välgörenhets organisationer! Jag hade planer på att göra just det, men så hittade jag ingen information om hur jag skulle gå till väga eller vart jag skulle vända mej! Jag hoppas verkligen på mer information nästa år. Efteråt fanns det en artikel i tidningen om hur många julklappar som hade donerats i år.

Det är så fel att alla inte har råd med julklappar och det är så fel att julen är en tid som framkallar ångest och skuld känslor för människor!
Jag känner så mycket skuld över att vi inte hjälpte en familj eller två! Kan man hjälpa till så skall man också göra det! Nästa år! Garanterat!

2 kommentarer:

  1. för några år sen kunde ja tänka som dej men sen när man själv står me en usel lön på 1200e o ett lån på 1050e per månad så sku tanken aldrig falla mej i att ge bort varken saker eller pengar...ja håller i allt jag bara kan me båda händerna för att få mat på bordet o tak över huvve på ungarna =) o ja känner mej iaf int skit över att ja köpte julklappar åt egna barn..men de e ju de hä lande som gör en girig i snål, men o andra sidan kunde ja nog tänka mej sjänkka en 20 lapp åt ett finskt gatubarn för it pissar man lång me 20e i dagens läge =P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte känner jag mej på något vis skit för att vi köpte julklappar åt egna barn, det är liksom självklart! Min lön ligger precis som din omkring den där summan och min del av lånet sväljer största delen. Nu får jag dessutom betydligt mindre pengar i handen.
      Mitt tankesätt är den att om vi hade det sämre än vad vi har det, så skulle det betyda hela världen om någon snäll själ ville hjälpa oss! Det behöver inte vara någonting dyrt! Novalie t.ex blir överlycklig av fingerfärg, det är inte så dyrt! Men som jag skrev, om man kan, kan man hjälpa till. Men allas budget klarar inte av sånt heller.
      20€ slipper man verkligen inte långt på..det kan jag bevisa med dagens butikskvitto ;P

      Radera