lördag 29 december 2012

Ett nyårslöfte är inte bra nog

Nytt år, nya tricks. Jag vill inte vara sämre än alla andra och därmed lovar jag följande saker:

1) Förbättra mitt tålamod.
Jag är den sortens människa som har väldigt kort stubin. När den en gång smält så är det omöjligt för andra att komma in med sina (bort)förklaringar, okay då, åsikter. Det är ingen vits att tjafsa emot, jag har rätt och där med det. 
Jag måste lära mej att i den stunden lugna ner mej och ta in vad den andra har att säga, om det så är med ena örat.

Jag måste dessutom jobba på mitt tålamod då det kommer till barnen. Ibland exploderar jag över små onödiga saker. Efteråt då jag lugnat ner mej förklarar jag varför jag blev så ledsen/arg och ber om ursäkt. Det är det minsta jag kan göra.



2) Ta bättre hand om mej själv.

I första hand måste jag komma ihåg att äta, även då det är fullspäckat schema. Jag måste lära mej att organisera saker bättre och inte springa runt som en huvudlös höna då det är bråttom någonstans.
Jag måste börja planera en hälsosammare matsedel för hela familjen (inte för att vi äter överdrivet ohälsosamt nu heller)! Några dagar sen fick jag ett telefonsamtal där min läkare uppmuntrade mej till sundare matvanor. Några värden såg inte allt för bra ut, det är tydligen en sidoeffekter till bipolären.

Jag har fött tre barn på fyra år och kroppen har förändrats mycket. Jag är inte direkt missnöjd, den 'duger' bra som den är, men det finns ändå alltid rum för förbättringar. Det är ingen komplicerad diet jag har i tankarna, bara mer motion. Längre dagliga promenader som med tiden kanske kan övergå till joggning. Nu börjar jag med Zumba på wii, skitroligt!


3) Att bli en bättre mamma
Nu menar jag inte att jag är en usel mamma, för det är jag inte, barnen betyder allt för mej!
Jag vill ge mer tumistid åt var och en. Då bara vi två umgås och jag vill att de själva ska få vara med och planera vad vi skall göra. Att få busa med både mamma och pappa utan syskon är också viktigt. Det är det jag vill.


---

Apropå sist löftet. Dagligen kommer båda barnen galopperande för att krama om mej. Varje gång säger Novalie 'Mamma, du är bäst! Jag essar dej'. Det roligaste hon sagt är nog: Mamma, du är den bästa mamman jag har'. Har hon månne fler som jag inte är medveten om? O så får jag en puss på kinden.
Så en alldeles urusel mamma kan jag ju inte vara. Heh.
---
Det var mina nyårslöften det. Vad har ni för löften?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar