torsdag 13 december 2012

Från önskelistor till Lucior och bus på det!

Önskelistan
Tack och lov att dagen är slut nu! Inte för att det har varit mer fartfyllt än vanligt, fast på sätt och vis har det varit det. Dagen började med Baby Disco, pappa var både DJ och säkerhetsvakt. Vi har sett Luciatåget i kyrkan, ätit bulla och saft på caféet och före det busade ungarna till 120% och lite till på det.

På förmiddagen skrev vi äntligen barnens önskelista till julgubben. Önskningarna lät såhär (halva listan eller så):

- Krångligt hopprep
- Trasig boll
- Pomppiboll
- Leksakslåda
- Dockskor
- Täcke åt Novalie, Miliam, Emelia och Dalton
- Dyna åt Novalie, Miliam, Emelia och Dalton
- Disco/Dansspel, sånt som Faster har (Zumba)
- Dinosaurie
- Sinkosankus (ännu öppet om ordets mening)
(Bevis på faderskapet, nu kan alla tvivel sättas åt sidan)
- Mazda
- Racerbil
- Scania
(Min favorit)
- Dynamit
(Och de gulligaste av allt)
- Kärlek (det får hon redan i massor!)

Men bara låt mej berätta om dagens höjdpunkt:

Både Miliam och Emelia vaknar upp från dagvilan samtidigt. Eftersom Emelia sovit ute lyfter jag snabbt ner Miliam på golvet för att få Emelia in före hon får allt för kallt där ute i vagnen. Av ren vana klär jag genast av henne, byter blöja och värmer flaska. Så även idag. Då jag matat henne klart kommer Miliam sättande med våtservetter i näven. Då slog de mej, jag bytte ju inte blöja på honom, något jag alltid gör genast då han vaknat! Jag lyfter upp honom i famnen och känner tillika hur det plötsligt blir varmt om höft och ben, han har världens pepsodent smile på, och hela min vänster sida är våt av kisi. Inte hjälpte något annat än att ta av blöjan, och där sprang han som en annan nakupelleville. Dum som jag var tänkte jag att han lika bra kan springa runt utan blöja så länge som jag ser vad mina andra barn vill, för det var ett himla kacklande! En minut senare, högst en och en halv, hittar jag tre kisipölar runtom vardagsrummet och hallen, och mitt på golvet står en glad liten grabb med leende upp till öronen. Det blir både grabb och golvtvätt tänkte jag då. Så ena ungen tar jag under ena armen och den andra under den andra, tredje ungen hoppade glatt efter. Två badkar fick jag fylla med bubblande vatten, som det heter hemma hos oss, och själv fick jag ställa mej under duschen. När det var färdig plaskat hade jag en timme tid på mej att få allihop i ordning för kyrkan. Golvet skulle tvättas, kläder sökas, klä på alla tre, mata den minsta, kolla och fylla på sköt väskan, rasta hunden.. och så byta några blöjor förstås. Och jag hann! Till och med med ett litet hopp hinder till som Miliam bjöd på. Glatt plaskade han och hunden i en av kisi pölarna som jag ännu inte hunnit torka upp! Och så det blev en tvättresa till.

Barnen var otroligt duktiga i kyrkan! Jag är riktigt stolt måste jag nog ärligt säga.
Det var de kyrkobesöket för i år, nästa år igen i Luciatider.

Idag har varit en händelserik dag. Nu är vi alla helt färdiga! Jag hoppas på en sovmorgon imorgon. (Någonting gapskrattar inom mej)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar