lördag 4 maj 2013

Hur har ni?

Jag avskyr städning! Dammsuga är jag tvungen till varje dag, annars får vi gräva oss fram genom hundhår för att slippa från punkt a till punkt b. Den som uppfann diskmaskinen dyrkar jag, lika så tvättmaskinen!
Nåja, daglig småstädning går väl an. Men storstädning!? Idag har jag legat under sängen, inget skämt, med dammsugaren i högsta hugg! Det är gånger som denna jag undrar varför jag övertalade Marcus till att ta det minsta sovrummet. På allvar, hur tänkte jag då? Fast jag vet ju svaret på den frågan och det är fortfarande det bästa beslutet jag gjort vad som gäller rum uppdelning.

Det enda sättet att få golvet dammsuget i vårt rum är att lägga sej ner på mage. Då är det fortfarande när till omöjligt att få hela golvytan dammsugen. Förutom dammråttor hittade jag en hel hög av barnböcker och till och med en tallrik med mockarutor!?

Förutom vårt sovrum städades barnens rum. Det är deras ansvars område, vilket hos oss betyder att dom själv städar undan. Sopar och dammsuger, så bra dom nu kan, det sista hjälper vi till med.
Vi tycker det är viktigt att lära dem från tidig ålder att städa. Ofta hjälper dom även till med byket och andra små städprojekt.

Då vi var små, min bror och jag, kom vi (oftast) undan med städningen. Det skötte mamma (eller mommo). De gångerna vi inte kom undan kände, i alla fall jag, mej tvingad. Mamma gjorde helt rätt då hon inte gav med sej, men den lilla bortskämda knodden jag var hatade jag det, ända fram till denna dag! Därför anser jag att det är viktigt att våra barn nu blir lärda, inte för att jag skulle ha det lättare, utan för att dom på så vis 'förbereds' för framtiden. För en vacker dag skall dom stå be egna ben!

Nu undrar jag hur andra har det. Vad anser ni är den passliga åldern för era barn att hjälpa till med städning? Vad har barnen för ansvarsområde då det gäller städning, eller kommer det 'undan'?  Hur ser deras uppgifter ut? Och i vilken ålder anser ni att det är okay att expandera deras ansvarsområden?

Nu får jag ta mej i kragen igen och fortsätta städa.. Föregå med gott exempel liksom, sätta på en god min och i hemlighet svära inombords..

4 kommentarer:

  1. Vi har ju inte riktigt kunna börja ha Adde med i städandet ännu men jag tycker nog att han ska delta genast som han bara kan. Han får börja med att alltid plocka undan sina saker och sen när han (nångång hoppas jag) har eget rum så får han lära sig att dammsuga och såklart plocka undan. Sen får han väl ta ut roskis, lägga i diskmaskinen o allt sånt där bara han blir lite äldre. Barnen ska nog kunna hjälpa till från början så att de lär sig, annars tror jag det blir problem i framtiden :)

    kaaarins

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte ännu vågat mej på att låta Novalie tömma diskmaskinen..rädd som är för allt, inräknat dom mest löjligaste saker, inbillar jag mej alltid det värsta! I det här fallet att hon kan ramla över knivarna i diskmaskinen.. Vår roskis ligger en kilometer från oss så det blir inget av det heller (en gång drömde jag att Ma skickade iväg henne med en roskispåse, man måste gå längs landsvägen dit!! Jag var arg på honom en hel dag efter det, i vaket tillstånd alltså..) Allt annat hjälper dom till med, det har dom fått börja med i ett års ålder, Emelia är snart där ;)

      Radera
  2. Joo det är nog bra :) Vi har som tur roskisen här på gården, men diskmaskinen tror jag nog också får vara ganska länge. Jag började fundera vad jag hjälpte till med själv men herregud jag minns inte ens! Antagligen gjorde jag inte så mycket. Sen hatar jag ju också att städa nu särskilt när man måste göra det heela tiden. Men nog vill jag ha det städigt, hatar liksom också damm och oreda så det är svårt att få det att gå ihop :P

    kaaarins

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hålla huset städigt med tre barn i huset känns ganska omöjligt.. Men visst är det skönt när man en gång fått det upprätt! Nu är det lite 'pakko på' att städa upp tills i Torsdag. Jag tror att jag tar och möblerar om tillika.. då känns det lite bättre att städa ;) Hoppas mamma tvättar våra fönster då hon dyker upp.. *wishful thinking*

      Radera