tisdag 2 april 2013

Vad nu?

Veckan blir bara bättre och bättre!
Tak läckan var mycket lindrigare än vi trott. Snön och isen som smält rann inte bort då ett lager tjock is fortfarande satt kvar vid rännan. Isen är nu borta och så var det problemet löst!

Problem nummer två är ett allvarligare sådant.
Efter Emelia föddes funderade jag ganska länge på vilket preventivmedel jag ville ha. Jag bestämde mej slutligen för hormonspiral. Ca. 170€ och skyddad i fem år! Det hördes inte så illa tyckte jag o så traskade jag iväg först till apoteket och sen till farbror doktor.
Väl där ställde jag säkert en million frågor! Hur säker är den egentligen? Den kan väl inte lossna, hur vanligt är det då? Om man glömmer att byta den om fem år, hur farligt är det då? Hur ont tar det att lägga den på plats?? - Inte ont alls, det knep till en gång och där var det. Tar det ont när den tas bort då? - En bekant berättade en horror historia som fick mej att tänka efter två gånger..
Jo. Den är ganska säker, det är mycket sällsynt att den lossnar. Rekommendationen på att byta den är fem år (men den kan också hålla längre). Det tar inte ont att lägga den på plats eller ta bort den..

Det kan jag nu vittna om. Ingen läkare behövdes! Och det tog inte ett dugg ont alls (kröhöm), om man räknar bort sammandragningar och den brännande känslan som drog neråt - Det var som att uppleva en snabb förlossning!

Allt det tog var en mens liknande värk i nedre magen, ungefär sen spiralen sattes på plats fem  månader sen! Några sammandragningar, magont, känsla av yrsel, skakningar, blödningar (här på veckoslutet blev jag verkligen skrämd!), en bastu tur och en varm dusch.

Förutom magont, bränningar, blödningar och flunsa och  feber på det mår jag i det hela stora bra.
Hur länge den suttit lös/felplacerad? De vette Gud.

Marcus fick i alla fall en födelsedags överraskning som heter duga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar