måndag 29 april 2013

Mera bäcker och mommos barndom

En riktig läslus, det är jag det!
Mommo har en mycket större boksamling än vad jag har, det trodde jag inte var möjligt!
Jag kunde ha lånat så många fler böcker, men nöjde mej med fyra såhär till att börja med. Tre böcker av fyra handlar om mina hemtrakter! Jag är svag för böcker som baserar sej på verkliga livet (nu känner jag dessutom till personerna i boken: Styvfadern!) och böcker om Svartå Bruks historia, speciellt allt som berör Svartå Slott (gissa var jag växte upp). Behöver jag ens förklara valet: Upplevelser i Finska koncentrationsläger? Den tredje boken i högen fastade jag för då jag såg utgivaren: Karis-Billnäs Gymnasium - Från fadder till vän, Allingsås och Karis 1940-48.

Vi som är pratglade, mommo och jag, jag som har en miljon frågor och hon som har svar, satt och tjattrade en hel kväll om förflutna tider.

Bland annat om krigstider. Hur fattigt hon levde tillsammans med hennes föräldrar och tre syskon. Varav två tyvärr dog, Maj-Lis endast sex veckor gammal och Sven i tre månaders ålder (får vi ännu någon vacker dag en dotter till skall hon definitivt heta Majlis (Katarina), utan bindestreck!).
Hur hon och hennes syster nästan blev skickad som krigsbarn till Sverige - det satte dock min gamlamommo stopp för: Skall jag verkligen bli av med det sista jag har också? sa hon till sköterskan som tog upp samtalsämnet (barnens pappa hade i det laget redan dött).
Hon visade mej gamla bilder. På huset hon växte upp i - där familjen delade på endast ett enda rum! Bilder på min gamlamommo. Från hennes jobb - till min stora förtjusning jobbade hon på Svartå Slott! - där hon assisterade blinda personer. Den känslomässigaste bilden hon visade mej var på hennes döde bror, Sven, där han låg i en öppen kista. Den bilden studerade jag länge och tackade i tysthet Gud om att mina barn är friska! (Alla fyra barn föddes mellan åren 1936 - 1941)

Jag skulle kunna skriva huuur mycket som helst av vår konversation, men jag har kanske redan sagt lite för mycket, vad vet jag, på det här viset finns en del dokumenterat någonstans. Någonstans där jag inte kan radera det i misstag! Hur intressant det är för er är en helt annan sak.

Så länge barnen sover får jag lägga mej bekvämt på soffan med en bok i handen, det är precis vad jag nu tänker göra! Men vilken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar