onsdag 7 januari 2015

Lyxig chokladkladdkaka

Den där ensamhets känslan har visat sitt fula tryne nu. För att hålla mina på andra tankar än "vad är det för fel på mig?" kastade jag ihop en smet till en lyxig chokladkladdkaka som den så fint heter. Ingenting lappar väl ihop ett tomrum som lite choklad?  "Lite" är i detta fall 300 g. Min diet rök nog nu. Men det gick ju så bra upp till igår, jag borde aldrig ha bakat igår. Imorgon får det bli bröd igen. De är väl en aning nyttigare.

Receptet till min senaste synd är (receptet och bilden är från Hembakat):

125 g smör
200 g mörk choklad
2 ½ dl strösocker
3 ägg
3 msk kakao
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ½ dl vetemjöl


Till formen
smör

Garnering
75–100 g mörk choklad, smält

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 180 grader.
 Smält smöret i en kastrull. Tillsätt chokladen och smält den på eftervärmen. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda snabbt ihop allt till en slät smet.

2. Häll smeten i formen i en smord och bröad form, 22–23 cm i diameter, med löstagbar kant.

3. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20 min. Anpassa gräddningstiden efter hur kladdig du vill ha kakan.
 Låt kakan kallna i formen.

4. Bred ut smält choklad på kakan och låt den stelna. 
Pudra över lite kokos eller florsocker.



Min står ännu på galler och svalnar. Den blir passlig efterrätt idag. Pricken på i:et.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar