tisdag 6 januari 2015

Chokladmoussetårta med whisky

Vi bjöd våra gäster på Chokladmoussetårta (utan whisky) idag. Det var mitt första försök på att baka denna tårta och den blev väldigt god. Jag kan varmt rekommendera er att baka den.

Ca 10 bitar

100 g smör
3 dl strösocker
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
1 krm salt

Chokladmousse
2 msk whisky
2 msk strösocker
100 mörk choklad, 70 procent
1 dl kesella, 10 procent (jag använde philadelfia)
2 dl vispgrädde

Garnering
hyvlad mörk choklad
färska blåbär & hallon

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form, ca 24 cm i diameter, med löstagbar botten.

2. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt.

3. Blanda mjöl, vaniljsocker, kakao och salt. Vispa ner det i äggsmeten och till sist även det smälta smöret.

4. Häll smeten i formen och grädda kakan mitt i ugnen i 25–30 min. Ta ut och låt kallna. Diska sedan formens kant och sätt tillbaka den runt kakan.

5. Mousse: Rör whisky och socker så att sockret löser sig något.

6. Dela chokladen i mindre bitar och smält den över vattenbad. Blanda i whiskysockret. Ta chokladen från värmen och låt svalna något.

7. Rör i kesellan. Vispa grädden och vänd ner den i smeten med luftiga tag.

8. Bred chokladmoussen jämnt över kakan. Ställ tårtan i kylen i minst 1 tim. Riv choklad, med till exempel en osthyvel, och garnera med färska bär vid servering.

(Receptet är från tidningen Hembakat)

---

Jag som annars är ganska osäker runt andra människor klarade av det ganska bra. Jag släppte inte allt för många grodor ur munnen denna gång. Kanske det sakta men säkert börjar gå. Allt är väl fast i attityden antar jag. Så då kommer vi tillbaka till det positiva tänkande igen.

---


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar