tisdag 22 maj 2012

Hur jag har det i vecka 33+1


Jag har inte gjort listor förut, nu tänkte jag dock att det kan vara roligt att senare minnas hur det var under min absolut sista graviditet. Så varsågoda, här kommer en liten lista med 'fakta' om min graviditet.

----

Halsbränna:
Faktiskt inte mer, skönt! I början av graviditeten hade jag sura uppstötningar stup i kvart. Vilket kändes jobbigt, fick borsta tänderna mycket ofta för att inte må illa av dålig andedräkt. Det var nytt, har inte haft samma problem i tidigare graviditeter.
 

Ryggbesvär: Ja! Har försökt använda stödbälte, men det satt så dåligt så de var inte till någon hjälp! Nu försöker jag undvika att bära Miliam så mycket som möjligt eftersom det bara förvärrar situationen. Han verkar inte lida av de, han trivs suveränt på golvet, min lilla tornade!

Bäckenbesvär:
  Jag har typ alla symptomer till bäckenbesvär, som till exempel svårt att gå fort och ta långa kliv. Men det kan lika bra bero på mitt låga hemoglobin som för med sej en massa problem. Lite kan hända. Har svårt att hitta en bekväm sov ställning, sätta ner mej och stiga upp.

Muskel och vadkramp
: Jämt! Jag har sendrag varje natt. Jag känner mej som en äkta lantis, jag kan omöjligt gå utan strumpor för då fryser jag om fötterna och sendragen är inte sena att komma.

Åderbrock:
Nej, och de är jag otroligt tacksam för!

Nästäppa:
Otrivin är min bästa vän! Jag vet, jag vet! Nässpray rekommenderas inte då man är gravid. Men utan den har jag svårt att andas, speciellt nattetid! Köpte naturligtvis den mildaste sprayen på marknaden, med rådgivningstantens lov!

Urinvägsinfektion: 
Inte under denna graviditet. Lite förvånande faktiskt! Med både Novalie och Miliam åt jag antibiotika kurer var och varannan vecka.

Känsligt tandkött:
JA! Tandköttet blöder så fort jag tvättar tänderna. Dessutom är tänderna mycket känsliga.
Bättre hy och hår:
Svårt att säga. Möjligtvis lite bättre hy, men håret 'lossnar' i samma takt som förut.

Illamående:
Om.. Sea band är en lika kär vän som Otrivinen. Lite bättre har det blivit, men bara lite.

Viktökning:
Har gått upp ca sex kilo. Väldigt lite jämfört med Novalie! Då gick jag upp hela 18 kilo..

Trötthet:
Dygnet runt! Ääälskar våra gemensamma tupplurar på dagen. Snart är det dax igen!

Upp och ner i humöret:
Jaa! Ena sekunden är jag hur glad som helst för att i nästa gråta för små saker. Irriterad är jag nästan jämt, speciellt på hunden. Mest för att han luktar hund!? Hur sjukt är inte det?

Strimmor på magen:
Ja, dom har hängt med sen första graviditeten. Har inte fått nya varken under min andra graviditet eller nu i tredje. Jag har dock inga noijor över strechmärken! Bär dem med stolthet, dom bevisar ju bara att du burit på en mycket viktig mini människa!

Putande navel:
Yepp.

Svullnader:
Mycket, mycket mer under denna graviditet! Speciellt då jag rört mycket på mej.

Yrsel:
Så fort jag jag stiger upp! Det beror dock på mitt låga hemoglobin! Speciellt kul är det inte. Jag får sätta ner mej countless times under dagen. Att handla är för jävligt, undviker det helst till vilket pris som helst. (Mitt konto lider endå)
 

Förhöjd kroppstemperatur/svettningar:
Jag har hett hela tiden, svettas som en tok. I vanliga fall fryser jag dygnet runt. Marcus brukar säga att inte 50+ är varmt nog för mej.

Blodbrist/ järnbrist:
Ja, men det har ju kommit fram ett antal gånger redan här i bloggen. Annars hade jag nog sluppit det här och det här. I Fredag får jag veta om det blir en tredje (+) gång eller inte.
 

Sammandragningar: Ja! Blev uppmanad av läkaren på tyks att inte chansa och att genast ta kontakt med rådgivningen när dom kommer, eftersom mina förlossningar går väldigt fort. (Novalie kom på sex timmar fem minuter och Miliam på fem timmar fem minuter.) Då skulle nog min telefonräkning vara skyhög och kontot på minus. Dessutom skulle ingen annan komma fram till rådgivningen.

Sömnproblem:
Konstigt nog ja. Ändå är jag trött dygnet runt! Vaknar flera gånger per natt och kan omöjligen somna om. Bara medvetandet om att snaaart vaknar mini Ma* får mej att ofrivilligt vaka. 

Nytt konstigt matbehov:
Ris och citron! Fast det är inget nytt eller konstigt. Chokogröt är en klar tvåa!

2 kommentarer:

  1. Haha bra, irriterad för att hunden luktar hund :D Hos oss är det oftast hunden som får ta mina värsta nervsläpp också, konstigt hur den kan irritera så otroligt helt plötsligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tycker jag nog lite synd om hund jäveln, (han luktar allt för mycket hund igen)tröstar mej dock med att de är bättre att skälla lite extra på honom än på barnen. Jag blir nog snäll sen, i Augusti eller så.. ;D

      Radera