söndag 2 augusti 2015

Sommaren 2015

Nu kör jag också på ett "Sommaren 2015" inlägg.

Jag sku inte riktigt kalla den här sommaren för sommar. Jag tycker inte det har varit varken varmt eller soligt (förutom den dagen jag brände mig). Jag är en riktig frysikukku och har gått med långbyxor och tröjor för det mesta. Var blev värmeböljan? Nu har det ju för det mesta varit grått, blåsigt och regnigt (och har det inte varit det har jag säkert sovit bort dom dagarna).

Lite program har vi förstås haft den här sommaren också. Vi har bland annat besökt Zoolandia och sett på Raseborgs sommar teater, Emil i Lönneberga.

Det var i Zoolandia jag skaffade en redig solbränna. Vem har sagt att det är brun man ska bli?

Jag måst erkänna att jag inte hade höga förväntningar när vi åkte dit. Det var ju så billigt, kan det faktiskt vara bra då? Men det var det!

Det var passligt mycket folk där, inte sådär överfyllt som det till exempel är i Puuhamaa, dit jag ville åka. Det fanns dessutom mycket som höll barnen sysselsatta, så det blev inget "det är tråkigt" gnäll för någon av dem. Men i bilen hem däremot..

Maten var inte heller dålig där och inte så värst dyr. Skulle jag ha vetat att man kunde grilla korv där hade jag nog tagit korv med för att spara lite pengar, för jag har börjat bli otroligt snål och det gick nog tillräckligt mycket pengar till där endå.

Barnen tyckte mest om dom tre karusellerna. I dom skurrade dom på. Då en stannade sprang dom längst bak i kön igen och åkte inte bara en gång till utan många, många gånger till. Alla ville dom agera konduktör i tåget så dom tog det turvist (för i det skeder var det bara våra ungar som åkte). Dom gångerna det inte var Miliams tur stod han över och surade med armarna i kors.

Själv tyckte jag om manicken där man själv fick dra sig upp och sen släppa repet när man ville ner, lite som fritt fall men ändå inte. Jag med min höjd skräck vågade mig inte helt upp.. tills jag hade Emelia med. För den ungen är inte rädd för någonting och ville så högt upp som det bara gick.

Barnen fastnade lite här och där och ibland måste vi lirka för att få dom vidare så vi skulle hinna med allt före stängdags.

Zoolandia blev alltså helt godkänd och jag kan tänka mig att åka dit igen nästa sommar. Med grillkorv och simppare.

Apan Anders sommar turné har vi också var varit på. Jag måste säga att "Gangser hamster" (eller vad den teatern sen hette) teatern var lite av den dåliga sorten i mina ögon, men barnen tycktes ju tycka om den. Själv gillade jag inte att hon hade smygit med ord på tyska och engelska med i pjäsen.

I sångväg sjöng dom ganska många Astrid Lindgren sånger som jag själv sjöng med i med min *kröhöm* vackra sångröst.

Pysslet var helt kiva och vi kom hem med tre hamstrar gjorda på flistyg. Och en Apan Anders cd skiva. Ansiktsmålningen var förstås också pop.

Raseborgs teater.. Ja, vad kan jag säga. Det regnade hela föreställningen och det drog nog ner på humöret. Novalie fick vi hålla nöjd med popcorn, som blev blöta och äkliga men det störde inte henne.

Sen blev jag också besviken på Emils hyss. Först skulle man köpa Emils hyssbok för 2€ (sku jag vila kommer ihåg) för att bland annat kasta stövel och svara på olika frågor. Hyssen skulle också vara tillgängliga på pausen men i alla fall två stationer var stängda. Det blev jag otroligt besviken över! Det slutade med att Novalie endast kastade stövel, slängde vatten ballonger och åkte häst och kärra.

Teatern var helt okay (som sagt regnet drog ner på humöret) och Lina verkade vara huvud personen genom hela teatern. I längden blev det lite tjatigt att hon alltid stod där på scenen och sjöng, jag säger inte att hon inte var bra men det blev lite för mycket.

Jag hade också svårt att höra vad dom sa. Anton var den enda jag hörde utan problem. Nästa gång vill jag sitta där ljudslingan är (fast inte nästa års teater, den intresserar mig inte).

Emil och Ida gjorde ett bra jobb. Men stackrarna som stod mitt ute i regnet med tunna kläder, man kunde tydligt se hur dom frös.

Höjdpunkten var nog när Ida hissades upp i flaggstången! Det var en scen som intresserade Novalie också. Annars var hon mest intresserad av dom stora såpbubblorna. Vi satt på "den sneda" raden på vänstra sidan längst mot scenen, där satt sen Novalie och spräckte bubblorna så jag till sist måste säga till att hon skulle sluta med det. Det kliade endå lite i fingrarna efter det såg man.

Annars har vi huserat på stranden då vädret varit någorlunda. Det är så konstigt, när det blåser på vår gård är det stilla på stranden men när det blåser på stranden är det stilla på vår gård.

Barnen har förstås plaskat i vattnet och själv, som den frysikukkun jag är, har hållits på stranden och ropat lite emellanåt "inte så långt ut" åt barnen. Och nej, dom har inte varit ensamma i vattnet!

Miliam är inte det minsta rädd för vattnet och vill långt ut (till min förskräckelse). Novalie går ut till midjan men går inte sen längre ut utan att Marcus är med. Han försöker lära henne att simma men det går lite trögt då hon är lite rädd för vatten. Hon har först nu börjat duscha sig själv, så där finns helt klart en rädsla. Emelia går inte långt ut. Hon sitter helst på stranden och plaskar. Jag är bara glad över att vi inte har tre vatten tokiga ungar att hålla koll på! För jag i min tur är rädd för att dom ska drunkna..

Mer än det har vi väl inte gjort med barnen. Förutom att hälsa på mommo och moffa och firat midsommar och födelsedags kalas (jag måste lugna nerverna och tänka mycket noggrant igenom allt före jag skriver ett inlägg om det). Just nu försöker vi ju spara så mycket pengar vi kan till resan i Oktober.

Nu har vi också fått början på lite remppa här hemma. Emelias rum är tömt och första lagret spackel är draget. Nästa vecka ska vi också plocka upp målfärgen. Och lite tapeter till Novalies och Miliams rum, för jag har ju en ny briljant idé (sällan). Marcus har två veckors semester nu så jag hoppas på att hinna med det mesta under den tiden, önsketänkande!

Själv har jag sprungit runt på kirppisar och äntligen hittat den ramen jag länge sökt efter! Så nu borde jag få lite fart på sovrums remppan också! "I år blir sovrummet klart" har jag hört i flera år. Nu börjar jag bli slut på att leva i ett evighets projekt så nu tammifan!

Överlag har det varit en ganska lugn och lat sommar för vår del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar