söndag 22 juli 2012

Skogstrollen

Vi drog ut till skogs för att plocka av skogens gula och blåa guld, det vill säga kantareller och blåbär. Utbudet var ganska dåligt, men vi fick i varje fall en trevlig familjestund och en och annan fin bild till familjealbumet (och till bloggen så klart). Men här på hemmaplan plockade vi både kantareller och blåbär, inte så illa med egna ställen att plocka på!


Dagens picknick hölls på ett berg, med magen i vädren vill jag påstå att berget kan jämföras med Mount Everest - så är kanske ändå inte fallet. (Det är förresten smart att klä sej i ljusa nyanser och sen sätta sej på våt mossa, rekommenderar!)


Inspektion på gång. Mån tro det skall räcka till en blåbärs paj?  Vi fick lov att fortsätta plockandet.


Medan pappan här i huset tog över bär plockandet roade vi oss med att ta en massa bilder. Detta är alltså del två av 'Dagens mor och son'. Till er som undrar varför det inte finns en gemensam bild på mor och dotter är svaret enkelt. Hon vill inte. Vi får helt enkelt vänta på att vindarna vänder.


 Självklart tog vi hunden med oss. Och han tog säkert en million punkkin med sej hem...


Bara se på minen. Man kan riktigt se att tösen njuter av att fastna på bild. ''Ta bort den mamma'' - och det gjorde jag ju... inte.


 Kantareller, plockade på egen bakgård! Herr snigel ville följa med in, han fick snällt stanna ute. (Jag väntar fortfarande på full polisutryckning. För om man tolkar skriket som slank ur mej då jag fick känn på slemmiga Herr Snigel så kunde man tänka sej ett X antal scener ur vilken skräckfilm som helst!)


Att ha ett eget ''go to'' blåbärsställe på egen bakgård är nog guld värt! Här plockade jag mer blåbär än i skogen, det ni! Nu drar jag tillbaka till våra blåbärsris. Här skall det plockas och frysas! So long.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar