fredag 20 juli 2012

Raskaustesti 40+4

Jag slukar 'Vauva' tidningar i ett huj och fick en sån lust att ta deras ''raskaustesti''. Då är det precis det jag tänker göra, sen måste jag ju också göra en *** tuli uppföljare.


---

Olen syönyt mitä vain, suolaista ja makeaa.

Den här gången har jag inte haft ''måst få, måst ha'' cravings på samma vis som under dom två föregående graviditeterna. Jag har vela ha lite av allt, inget återkommande precis. Förutom ris med citron, som legat med enda sen första graviditeten. Däremot har jag mer veta vad jag inte vill ha. Som maletkött, urk.

Kahvin tuoksukin on saanut minut voimaan pahoin.

Många dofter får mej att reagera, t.ex kaffe och medvurst! (Kort sammanfattat: Marcus morgonmål får mina spy reflexer att vakna. Sen är ju frågan om han medvetet väljer att proppa i sej samma morgonmål varje morgon eller om han verkligen tycker att det är gott... Reissumies med medvurst och senap?! Seriously?) Våt hund är den absolut värsta stanken.


Voisin nukkua aamusta iltaan.

Före järnfusionerna ja! Visst är jag trött fortfarande, men det går. Det är så himla skönt att inte hela tiden titta på klockan för att kolla hur länge det är före det är dags för en tupplur. Nu har jag dessutom mer hjälp av Ma, så allt flyter på så mycket bättre!

Suonenvetoa, närästystä ja turvotusta. Kaikkea on ollut.

Yes, yes and yes. Sendrag gör en come back just nu, speciellt nattetid. Dessutom är jag ganska uppsvullen om fötter och ben. Men det beror också på hur lite eller mycket jag rör på mej dagligen.

 
Olen tuntenut itseni seksipommiksi.

Som jag tidigare gjort klart: Jag är inte på något vis överdrivet kroppsfixerad. Det är något jag inte har tänkt på överhuvud taget. Men om man säger såhär: Jag har inte fått spy reflexer av min spegelbild, men inte har jag heller hurrat alla gånger.

Paino on siirtynyt uusille kymmenluvuille.

Totalt har jag gått upp ca. 10 kg nu. Otroligt lite tycker jag, om man jämför med första och andra graviditeterna. Alla kilon har satt sej jämt överallt. Med Novalie hade jag två byxstorlekar större än 'normalt'. Nu har jag kunnat använda mina 'vanliga' jeans med hjälp av olika graviditets bälten.

Tunteet ovat olleet pinnassa.


Oh yes.


Hyvä äiti imettää pitkään.

Jag är så himla trött på allt tjafs om att ''en bra mamma ammar länge''. Det är väl inte det det är fast i, om du är en bra mamma eller inte! Jag har bara dåliga erfarenheter av ammande, och dom började redan på bb. Väl hemma med Novalie matade vi henne med flaska. Redan på bb matade vi Miliam med flaska. Flaskan är nerpackad även denna gång. Mina barn har alla fått ersättning, och dom lever och mår bra. Nu handlar det ju inte om att jag totalvägrar, in a way yeah, men det är på grund av min medicinering och inte av brist på vilja.

Olen suunnitellut synnytykseni.

Nu är det ju tredje gånger för mej, ''rutin'' som Marcus säger, och man kunde ju tro att jag vet hur jag vill ha det - men nej. I flera dagar har jag nu studerat olika smärtlindringar, för ja, något mot smärtan vill jag ha. Min kipukynnys = olemarton. Epidural valde jag med både Novalie & Miliam. Nu är jag inte så säker! Jag är otroligt rädd för nålar, men när det kommer till kritan så 'stör' nog smärtan mej mer än alla världens nålar. Om jag klarar mej med något 'enklare' så great! Men i slutändan tänker jag göra det som det känns rätt just då!

P.S

Imorgon(natt) kommer hon! Då är vi inne på  40+5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar