söndag 12 juli 2015

"Inte tar det så länge"

Idag blev jag trött på att se på Novalies rum (och alla andra). Vi har redan länge tjatat på henne att städa men det har inte hänt något. Egentligen brukar jag inte ge med mig och städa ensam, det hör till barnens ansvar att hålla sina rum städade. Vi hjälper självklart till så länge som dom hjälper oss att städa.

I några veckor har vi pratat om att ändra om i hennes rum. Nu när Emelia sover i vardagsrummet  (yes, hon är fortfarande där) har ju Novalie fått "sitt rum" tillbaka. Emelia förblir bannlyst, hon får vänta på sitt rum som "ska bli färdigt i år" enligt Marcus. Visst, hur många "i år" har inte jag hört om vårt sovrum?

"Lätt som en plätt tänkte jag när jag kikade in i rummet, inte är det nu sååå upp och ner. Det här går på några timmar och sen hinner jag ännu börja reda upp i andra rum." Ibland vet jag inte hur jag tänker. Projektet började klockan tio och nu, kvart i nio, är det klart!

Vid närmare inspektion låg det små pärlor och hama pärlor överallt längs med golvet. Alla möjliga puzzel bitar till flertal puzzel, spelpjäser och tärningar i varje knut.

Emelia var mycket hjälpsam (jag blev riktigt positivt överraskad), på nolltid hade vi rummet tömt medan Novalie stod och beundrade sina halsband som varit borttappade i röran. Nu var det inte mycket kvar! Men när jag tog fram dammsugaren och flyttade på några möbler för att komma åt.. mer pilipali påsk äggs figurer och pärlor. Suck.

Så fick jag äntligen allting dammsuget och sängkläderna bytta (vilket inte alls var populärt för Elsa sängkläderna rules och allt annat är skit). Marcus hade fortfarande inte kommit med skrivbordet så jag bestämde mig för att flytta plats på två hyllor. Allt från hyllorna radades upp på sängen (vilken tur att jag hade bäddat om). I samma veva kom Marcus med skrivbordet så det blev total kaos.

Ovanför skrivbordet skruva vi upp ett skåp. Jag är en väldig noggrann person när det kommer till inredning, allt ska vara perfekt! Så vi mätte och mätte tills jag var nöjd. Och så skruva vi. När det var klart märkte jag att det inte gick att öppna översta skrivbords lådan, den tog i elementet. Allt skuffades lite mot vänster och allt var förstört! Nå, jag får väl leva med det, haha.

Så fortsatte jag med det jag gjorde innan. Jag sorterade puzzel från spel och sorterade böckerna enligt innehåll. Ni vet, Kalle svanslös i en hög (jag äger alla böcker i serien, yay), Tomtar och troll i en annan. Likadant med filmer, Mumin i en hög, Disney i en annan.

Det tog en liten evighet men vi fick det klart! Och en stolt dotter på det "nu har jag ett förskole barns rum" sa hon med leendet upp till örona.

Imorgon står Miliams rum på tur. Han har i alla fall färre saker än sin syster så det kan ju inte ta lika länge.. *Önske tänkande*

Appropå saker. "X har inte så mycket saker i sitt rum så jag undrar om vi kan plocka bort det jag inte längre vill ha" sa Novalie. "Vad är det för saker då?" "Nästan allt" fick jag till svar. Hon må nu ha mindre saker nu men två smyckeskrin och en miniatyr kappsäck är nu fyllda med allt från hårband till halsband. "Jag har nog ganska lite smycken och hårband" sa damen. Mm-m, ungen har mer än mig..

Nu är jag nästan klar med hennes rum. Jag har ännu några idéer jag kommer att verkliggöra i något skede. Det kommer att bli så fint så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar