tisdag 14 juli 2015

"Inte tar det så länge" vol 2

Jag är så oorganiserad när det kommer till städning. Först gör jag upp en plan på hur det skulle gå smidigast. Typ, lägg på bykmaskinen, plocka ner byket från linan, vik och för till kläskåpet, häng sen upp det nytvättade byket.

Men egentligen ser det ut såhär. Lägg på bykmaskinen. Plocka ur diskmaskinen, fyll den sen. Sidu, den blev halvfull. Jag vet! Baka bröd! Viker byket, försöker få allt och rymmas på redan överfulla hyllor, varav hälften av kläderna är för små (dah!) men att plocka bort dom känns för jobbigt. Så säger det pling i mitt huvud för jag kom just ihåg vad  Marcus sagt "vårt sovrum är inte så viktigt att städa just nu". Tataratatataaaa, städning i sovrummet! Det resulterade i en huuuge hög med kläder på hallgolvet, där får allt sen ligga kvar i nån timme för det är allt för tungt att öppna dom tre dörrarna som leder till tvättrummet. Just det, byket på linan. Viker igen. Försöker få ytterligare lite kläder att rymmas i klädskåpet. Den här gången kollar jag storlekar och plockar bort tre fulla plastkassar med kläder. Byter sängkläder. Diskmaskinen är klar. Och sen! Det största "inte tar det så länge" vol 2 projektet. Nu ska jag då inte möblera om! Allt ut (jiiiisus så mycket saker han hade "städat" undan under sängen). Dammsuger. Tvättar golv. Drar möblerna tillbaka (och hoppas på så få rispor som möjligt). Självklart möblerar jag om! Ropar lite på hunden som skäller på gröna gubbar som vanligt. Sorterar leksaker, för nu har jag ju chansen att kasta bort alla "baby saker" och en hel j*vla ikea kass full med mjukisdjur (hata hata hata). Tröttnar på alltihopa. Ringer till mannen och frågar vilken tid han kommer hem, ifall jag sku hinna vila lite. Vilar lite, och lite till. Tittar på Orange is the new black. Tittar på klockan, paniiiiik! Han är snart hemma! Ringer snällt igen och frågar om han blir mycket arg för att hallen är igenblockad (för skötbordet och bänken "passar inte längre in" och därför står dom nu i hallen). Försöker ta mig i kragen. Sätter på diskmaskinen för andra gången för den ville inte diska rent första gången. Funderar på att hänga byke, som nu legat i bykmaskinen någon timme, ooops. Men tänker att det nog kanske är viktigare att gräva fram Miliams säng så han har någonstans att sova inatt. Jag kan ju ta byket sen. Nu ger jag mig, nu orkar jag inte mer för jag har ju hållit på sen fem!

Mannen kommer hem och jag frågar "vet du hur mycket byk jag har vikt idag?" Vi hatar båda att vika byk så det satt ju på sin plats med lite skryt tyckte jag. Sen slår det mig. Voi V! Byket ligger kvar i maskinen!

Jag kan inte påstå att det syns att jag ens försökt städa idag. Förutom att vardagsrums matbordet nu är tomt på byk, men den blev ju genast fylld med annat skräp istället. Hallen är överfull. I sovrummet ligger dammtussarna kvar för jag var för lat och orkade inte lägga mig ner på alla fyra för att få dammsugat under sängen. Vardagsrummet är fyllt med H&M lådor och plast.. Jag kan inte påstå att jag nått mitt mål för dagen. Men det är ju en ny dag imorgon igen!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar