onsdag 28 november 2012

Läst

Eva Braun - Ett förlorat liv

Jag slukar allt jag kan komma över under denna period. Vanligtvis överlevnads berättelser från koncentrationsläger, men nu ville jag veta vad Eva egentligen såg i Hitler!? I boken beskrivs hon som en medelklass kvinna som lämnade sina studier på hälft. Hon var inte intresserad av politik och var omedveten om vad som föregick i 'de tredje riket'. Hitler kallade henne för 'kycklingen', antagligen för att han tyckte det var gulligt, men tillika passar de in på hennes personlighet om man drar den slutsatsen baserad på boken. En sådan uppfattning fick jag.

Hon måste verkligen varit förtrollad av honom för att först ta emot så mycket skit och sen gå döden till mötes tillsammans med honom. För han var rädd  att gå in i efterlivet ensam. Hon kunde lika lätt valt livet! Men nej, hon kördes igenom ett sönderbombat Tyskland för att vara tillsammans med honom tills slutet kom. Nu undrar jag: Eftersom han var hennes första kärlek, var det därför hon tog emot så mycket skit och stod ut med så mycket, alla tror väl att: this is it? Ett tag bodde både hon och en annan kvinna under samma tak, även hon var där för honom. Så jag fortsätter fundera vad hon såg i honom och varför hon stannade.

Mycket läsvärd bok!  Jag kunde skriva hur mycket som helst om den men då är det ingen som orkar läsa..om ens nu. Men nu ska jag sticka näsan in i nästa bok: Raoul Wallenbergs sista dagar. (Som det tydligen finns en film om, tack bara S! Nu vill jag ju se den, heti genast o helst igår! Men ett ännu större tack för att du beställde 'Mannen utan öde' åt mej. Som jag sa, ibland har jag nytta av dej o, hihi)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar