tisdag 6 november 2012

Den bort tappade Kariskan

Har du tala med nån från Svartå idag? Tydligen kommer min borttappade dialekt fram då. Så här har ni nu ett inlägg på Kariska, om jag klarar av de!

Miliam var duktiger i morrse som på egen hand villd borsta tändena, it hann ja ens ta fram tandborstan före han peka och förd ljud. Där satt han me tandborstan i käftn en go stund. Vi har tur som har ungar som tycker om att tvätta tändena. Int någå tjafsas och strider! De e värre me blöjbytena..

Moronmåle for it ner lika bra. De är myky kivogare att mata hundn iställe. Kanski för att ja it bjöd på favorit moronmåle. Nu trårtar dom iställe pepparkakor i sej. D e rikit okay, fö någå måst dom äta, o ärligt talat, ja tycker it rikit om dom om it dom e varma från ugnen. I vanliga fall brukar ja int låta dom tråma i sej sånt direkt på måron, men ida e ja lite fö lat för att laga någå annat iställe.Dessutom fösöker ja kika på skoluppgiftn medan jag håller ett eller två ögon på dom.Å som vanlit e d fart på.D e bara den minsta som siter stilla.

Vet nån om d faktist tänker koma myky snö ida? Fö ja sku it ha lust att köra i dålit väder ti skolan o hem i mörkne ännu till! Ja hatar svart is. Ja blir så jävla osäker o då missar ja oftast nästa färja. Där får ja sen sita en extra timma, wohoo!

Dehä ble nog de onödigaste blogginlägge på längi. D e svårare att skriva på Kariska än ja trodd! Ja får no hålla mej ti mitt nya talsätt! Jag e helt klart it en Karis dialekst männska mer! Men ja räknas väl endå ti Karisbo? Ja ha ju vuxi opp där, de e fem år sen ja flytta hit, vart fösvann min Kariska?? It och int ha bytts ti inga, fast ja sa att ja it kommer att ändra på mitt talsätt. Där fick ja. Tro d eller int, men Novis talar bättre Karis dialekt än ja gör!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar