lördag 2 juni 2012

Aldrig mera nattning utan pappa!

Att natta två övertrötta barn är inget jag gärna gör. Det är en omöjlig uppgift! Vanligtvis nattar jag Novalie medan Marcus har Mini Ma. Novalie har sina fasta kvällsrutiner vilket gör nattandet mycket enkelt. Det är tandborstning, pottbesök och lite mys med pappa före det är dags för nattsagan. Sagan får hon givetvis välja själv bland böckerna vi lånat på biblioteket, även dom har hon fått välja själv. Varje Fredag lånar vi nattsagor för en vecka framåt. Det blir en hel del böcker eftersom vi även läser en före eftermiddags tuppluren. Den tuppluren är även Miliam med på, så oftast 'lurar' vi honom med att vi sover, när han somnat läser vi boken. Det har funkat lite varierande, men det är i varje fall så vi gör.

Så var ligger problemet med natt nattningen? Det kan jag inte ens själv svara på. En orsak till kaoset igår kan vara brytandet av rutinerna, mest för Miliam då. Eftersom Novalie har samma rutin på alla ställen hon övernattar på. Miliam är ju van att vara ensam med pappa på kvällen, nu hade han plötsligt mej och Novalie.

Klockan åtta nattmatade jag honom första gången. Efter det satt jag med honom i famnen i en och en halv timme utan att få honom att somna. Han ålade sej fram och tillbaka i famnen vilket gjorde de svårt för mej att hålla fast honom, för den ungen har krafter! Att lillasyster vände och vred och sparkade för fulla muggar i magen hjälpe ju inte heller. Så jag gav upp, då tog mommo över. Även hon misslyckades. Och om han av misstag somnar vaknar han så fort man försöker flytta honom till sängen från famnen. Åh, vad jag önskar att han fortfarande kunde sova som han gjorde för någon månad sen!

Igår somnade han först 23:25, helt oacceptabelt! Blöjan var torr och magen var mätt, inte hade han för kallt eller för varmt heller. Dessutom låg han tätt tätt intill mej, vilket han gillar - me not so much. Det blir obekvämt och svettigt. Vid två tiden började han kasta runt sej och gnälla. Till lika vaknade Novis, Hali, hennes älskade mjukis hund var försvunnen vilket resulterade i gråt. En snabb sökning och en flaska senare sov dom. Då började hund idioten skälla i köket. Inte ville han sluta heller så jag var tvungen att stiga upp och 'diskutera' med honom. Det hjälpte inte. Vilken överraskning. När jag äntligen somnat om igen började hela faderullan från början. Mest irriterad var jag på hunden. Överväger på allvar inköp av munkorg. För det och för hans bitande då jag kommenderar honom. Morrande och tandvisningen stör mej också.

Klockan åtta fick jag väcka dem då det var meningen att vi skulle gå på mina syskons avslutning. Så jag fick min hämnd till slut..

Helst skulle jag hoppa in i bilen och köra tillbaka hem där pappa kan natta den ena och jag den andra. Hur blir det inte med en tredje till.. Om vi bara skulle få rutinerna i skick med honom också, tro mej, vi försöker!

Pappa, vi saknar dej! Vi lovar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar