lördag 21 januari 2012

Presidentvalet

Vi har ännu inte varit och röstat, måste-komma-ihåg-att-rösta-imorgon! Valet står mellan två kandidater, en av dem är Haavisto. 

Jag förstår inte allt uppståndelse över hans sexualitet! Visst är det strongt (och lite coolt) att ha en öppen homosexuell president kandidat! Så sluta nedvärdera människor för vem dom är. Alla är värda kärlek - oavsett vem man attraheras av! Man kan också se det från en annan vinkel - För en gångs skull kan Finland vara en bra förebild för resten av världen! Homosexualitet är inget konstigt.

Min familj förstår inte hur jag ens kan överväga att rösta på honom. Vi har flera gånger tagit ihop om olika frågor angående homosexualitet. Adoption till exempel - som hetero är det lätt att adoptera. (Processen är förstås lång och invecklad) Men chansen att få ett barn är mycket större! Det talas om barnets bästa, och riskerna för att bli mobbade då de blir äldre. Men säg mej ett barn som inte har blivit mobbad i något skede av livet? Och är det inte bättre att ge ett hemlöst barn ett nytt stabilt hem? Många väntar och längtar 'hem' ända till vuxenålder! Är det faktiskt bättre att låta dem växa upp i barnhem/fosterfamiljer och känna sej oönskade? Ge dem ett hem och en chans till en 'bättre' framtid!

Vem har förresten sagt att homosexuella inte skulle kunna vara lika bra som föräldrar som 'vi'? Många gånger kan dom ge ett bättre hem till ett barn än vad 'vi' kan - ur min synvinkel i varje fall och här är varför jag tycker så - det är lätt att skaffa egna barn - (här emellan vill jag be om ursäkt till er som har svårt att bli med barn, jag menar inget illa med detta!), dom som väljer adoption vill verkligen ha ett barn, så varför adoptera och sen vanvårda barnet? That makes no sense! Samma rättigheter åt alla, tack! Okay, det här hade inget med president valet att göra, jag kände bara att jag ville få det sagt!

Tillbaka till valet. I ett telefonsamtal med min mommo diskuterade vi också Haavisto. Det hon sa fick mej att se rött. ''Ja men tänk nu att ha ett homopar som tar emot gästerna på självständighets balen, inte sku det se bra ut, att ha sån därna där'' Vad f*n har det för skillnad så länge han är en bra president för Finland? Är det inte de det handlar om? Så sluta oija och voija er över hans sexualitet och tänk på vad som är bäst för vårt land! Att låta bli att rösta på honom för att han har ett förhållande med en man är rent ut sagt barnsligt - men detta är ju då bara min åsikt! Alla gör på sitt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar