måndag 10 juni 2013

Hundskit

Varje dag hittar vi nya gömmor av hundskit runt om vår gård. Vi har ingen traditionell slät bakgård med en stor grön gräsmatta utan en bakgård i plan, med gräsplättar blandat med berg blandat med skog, som på bilden här till vänster.
Från det ena till det andra, på hösten förvandlas vår tomt till en riktig guldgruva då vi kan plocka lingon, blåbär och svamp på egen bakgård! Men tillbaka till pointen.
Varje vår blir det hiskeliga debatter om hundskit som dyker upp lite här och där efter snön smält. Hundägare bryr sej helt enkelt inte om att plocka upp skiten deras hundar klämmer ur sej. Det gäller förstås inte alla. Jag hör till den gruppen som plockar upp efter min hund! Det tar inte många sekunder!

Jag som småbarnsförälder är inget stort fan av att tvätta upp skor, kläder och ungarna från topp till tå då hundskiten legat lägligt till. Många anser att om hunden gör sin business i ett dike så är det okay att gå vidare. Nej, säger jag! Barn älskar att hoppa i diken. Novalie plockar jämt blommor där!
En viss hundägare som inte bor så lång från oss låter till och med hennes hundar  skita på vår framgård!? Jag funderar på att lägga några skitblöjor på hennes gård och se vad hon tycker om det!

Hundskatt har också varit på tapeten i vår kommun, jag vet inte om det är det fortfarande, men jag som är en ansvarsfull hundägare som plockar upp både efter min hund och andras hundar är helt klart för hundskatten! Knappast blir det bättre av det - snarare tvärtom - men då har dom enbart sej själva att skylla! Plocka upp hundskiten efter er! Hur svårt kan det egentligen va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar