söndag 9 juni 2013

Det sista om Veet

Bild i repris.
Idag är den sista dagen av Buzzadors Veet kampanj. Det innebär ett sista blogginlägg om Veet EasyWax Elektrical Roll-on kit och Veet precision wax & care.

Jag börjar med Veet EasyWax Elektrical Roll-on kit.
I ett tidigare inlägg skrev jag om mina förhandstankar. Tyvärr visade det mesta stämma.

Det första som slog mej då jag först såg den elektroniska roll-on manicken var att den verkade stor och klumpig. Den andra tanker var att jag absolut inte vågar ta blicken från den då den laddar! Själva laddnings stödet är, i mitt tycke, för liten och för lätt för apparaten!
Där satt jag, i mer än rekommenderad uppvärmningstid på fyrtiofem minuter, och stirrade på den medan vaxet värmdes upp. Vax kassetten var lätt att få på plats, kassetten som inte är så stor kunde tänkas innehålla allt för lite vax men det gör den inte! Minuset med vaxnings processen gällande både vaxet och apparaten är den att vaxet fort kallnar om inte sladden sitter i kontakten, därför måste sladden sitta kvar i väggen tills jobbet är gjort. Vilket gör att vaxning apparaten blir varm, inte till den grad att den bidrar till brännskador eller bölder som jag i ett tidigare inlägg skämtade om, men ändå till den grad att det känns obehagligt att använda den!

Då det kommer till vaxningen är det lite si och så. Så länge sladden hålls i kontakten breder vaxet ut sej riktigt fint, med vissa undantag. Tyvärr bredde den, fast kontakten satt i, ibland ett tjockt klibbigt lager med vax som inte ens vax remsorna klarade av att fixa till, vaxet klibbade sej därmed fast på benet, då vaxet en gång klibbat fast sej är det näst till omöjligt att få det loss. Vatten hjälper inte, du kan ju inte direkt torka benet med papper efteråt, hehe. De vårdande våt servetterna som medföljde var alldeles för få för att räcka till båda mena, dessutom var dom helt värdelösa! Meningen är den att efter varje vaxnings tag skall man torka av med de vårdande servetterna. Det funkar en, högst två gånger, eftersom den torkar så snabbt!
Manicken kändes mer varm än vaxet då den rörde huden. Ett bättre materialval av apparaten skulle inte skada! Usch vilken obehaglig känsla det var att hålla i den! Själva manicken var inte så obekväm att använda som jag på förhand trodde, men inte var den allt för bekväm heller.
Vaxet må ge ett, någorlunda, bättre slutresultat än rakhyveln. Men som det är nu föredrar jag ändå den sistnämnda. Det är så mycket lättare att hålla koll på var jobbet redan är gjort och var nästa drag bör göras. Med vax remsorna missar du enkelt en hel rad eller så måste du dra om den flera gånger på samma ställe för att få den släta huden som utlovats. Knäna är däremot lättare att vaxa än att raka! Det vill säga om man lyckas med applikationen av vaxet! Jag ser det som ett stort plus! Med vaxet slipper du skärsår på knäna, någonting jag alltid lyckas få..

Plus:

1) Fin design, om än lite för stor!
2) Paketet innehåller tillräckligt med produkter som behövs, förutom vårdande våtservetter!

Minus:

1) Lovar mer än den levererar.
2) Stor och klumpig maskin.
3) Vaxet tar mer än de max rekommenderade fyrtiofem minuterna att värmas upp.
4) Då vaxet hettas upp blir även maskinen obehagligt varm.

---

Så förflyttar vi oss vidare till Veet precision wax & care. Det tog en stund att samla upp mod för att prova denna produkt! Jag har inga problem med att plocka mina ögonbryn, jag har en fungerande teknik som inte tar det minsta ont. Men tanken på att vaxa ögonbrynen skrämde mej en smula. Med all rätt! I fortsättningen kommer jag att plocka fram min trogne pincett!

Den ena minuten det tar att värma upp vaxet i kokande hett vatten räcker bra till! Lat som jag ibland är kokade jag vatten i te kokaren och hällde över vattnet i en mugg där den pennliknande saken värmdes upp.
Den har då vax på ena sidan och vårdande eftercréme på den andra, vilket verkligen svalkar efteråt!
Det var verkligen inte lätt att få ögonbrynen jämna före själva vaxningen. Det följer med en 'pinne', i brist på ett bättre ord, som det är meningen att forma ögonbrynen före det är dags att dö en långsam död, okay, så farligt var det inte.. Det tog närmare en halvtimme före jag var nöjd, men i det skede hade jag istället plockat fram min pincett och format ögonbrynen med den eftersom min pincett är spetsigare än 'pinnen'.
Orsaken till varför min pincett och jag kommer att fortsätta vara bästisar är nog den smärta jag kände efter det ena vaxnings draget som krävdes. Usch fy! Tokig som jag är vaxade jag ändå det andra ögonbrynet också. Smart kan man väl säga, om man gillar röda ögon i ett sisådär dygn efteråt - dörren stod låst så länge, hehe.

Veet precision wax & care är menat för all ansiktes hårväxt. Själv skulle jag inte komma på tanken att testa den på t.ex överläppen (eller annanstans)! Aj aj aj!
Men för att den inte ska gå i spillo kan jag ju alltid testa hur bra den tar bort gubbens skägg.. Muahahaha..

---

Vågar du  prova Veet EasyWax Elektrical Roll-on kit och Veet precision wax & care efter detta blogginlägg? Hih.

 Jo. Nu är då den här kampanjer slut, i väntan på andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar