söndag 15 april 2012

Döm aldrig det du inte förstår!

''Svårt att förklara för någon som inte har en aning. Det är en daglig kamp att ha smärta eller illamående på insidan medan du ser bra ut på utsidan.''

Döm aldrig det du inte förstår!


I ett tidigare inlägg skrev jag om min osynliga sjukdom, för det är det det är, det är på riktigt! 2009 fick jag diagnosen Bipolär depression. Jag har dagligen ätit mediciner mot det sen dess. Länge gömde jag mej bakom en fasad, jag ville inte visa mej svag, jag ville inte vara annorlunda.

Idag är jag stämplad. Jag är konstig, lat och en dålig mamma. Speciellt i andra föräldrars ögon! Alla dessa fördomar får jag leva med under resten av mitt liv. Även då jag sökte hjälp, förbättrade situationen för både mej och min familj. Jag är fortfarande mindre värd som människa.

Döm aldrig det du inte förstår! Läs på istället, försök förstå! En dag kan du vara i samma situation. Ingen är imun! Det kan hända dej, dina barn, din man/hustru. Dömer du då dem som du dömer andra?

''Nu är jag faktiskt rädd, inte för döden, utan om jag hinner känna nån smärta'' 

Så lyder sista meningen i min pappas farväl brev. Det värsta tänkbara hände vår familj. Också han led av bipolär depression. Andras kritik och fördomar kan leda till detta. Därför är det viktigt att inte döma, även då man aldrig kan förstå det helt. Jag förstod inte före det hände mej. Idag dömer jag inte andra.
För vad ger mej egentligen rätten till det? Vad gör dej till en bättre människa än andra?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar