fredag 10 februari 2012

Usch, jag mår illa!

Idag steg jag upp, välmående och på bra humör, aningen trött dock. Bebben gjorde sin vanliga morgongymnastik i magen. Så himla härligt att se magen pomppa upp och ner. Och då är jag bara i vecka 18. En rejäl babybula har jag också fått. Om man jämför denna mage med mage nr ett så vill jag npg påstå att den motsvarar v. 25-27. Så det måste ju stämma - destu fler graviditeter destu tidigare syns magen och rörelserna känns.

Men nu, två timmar senare är jag yr som fan, svimfärdig och illamående. (Hemoglobinet gör förstås sitt, nu ligger den på 103.) Vatten smakar skit, mina spy reflexer funkar där emot bra. Nu försöker jag bara ta det lugnt. Krypa ner under täcket och ta fram boken ''Flickan som överlevde''. Jag är nu inne på min tredje bok på två veckor, vilket betyder att illamåendet suttit i en bra stund redan. Tur i oturen är att jag har två underbara barn som inte är allt för krävande. Det räcker med att lägga puzzel med den större och grimasera lite med den mindre så är alla glada och nöjda. Pappa har dock fått sköta allt som heter pulkabacken.

---

För andra bokmalar som jag. Dom två andra böckerna jag slukat heter: ''Eyewitness Auschwitz: Three years in the gas chamber'' och ''No pretty pictures, a child of war''. Snälla snälla, om ni som jag är intresserade av överlevnads historier från andra världskriget läs följande böcker:

- Rena's promise - Rekommenderar! Ha många näsdukar till hands! Boken kan köpas här för 14,60€!
- Eyewitness Auschwitz: Three years in the gas chamber,
härifrån för 11,20€.
- Pojken som överlevde förintelsen, här för 4,90€!

Vill man inte köpa så kan man alltid höra med biblioteket om dom kan beställa in just den boken. Men det kostar ju också en slant. I alla fall här ute i skärgården. Jag skulle kunna rekommendera fler böcker inom detta 'ämne', inte för att dom är 'roliga att läsa' utan för att offren är värda att minnas.

---

Böcker jag beställt idag:

- De som viskade: Tystnad och terror i Stalins Sovjet. 5,50€
- Skärvor av ett liv: Vägen till och från Auschwitz. 5,50€ 
- Alla var inte mördare: En barndom i Berlin. 4,90€
- Flickan som kom till Auschwitz. 4,90€
- Nothing Makes You Free. 13,40€
- My Brother's Voice. 15,90€

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar