lördag 18 februari 2012

Dagens föda

Ingredienserna till salladen,
en del är redan ner blandade i makaronerna.
Så långt bak jag kan minnas har min mamma alltid fixat till världens godaste makaroni sallad till grillningar. I och med vår lilla vinter grillstund idag måsta jag ju bara också fixa till den! Så j*vla god, och mättande! (Hälften av oss vilar nu på maten medan den andra hälften härjar, hur dom två orkar förstår jag inte)

Salladen är dessutom löjligt lätt att laga, inte behöver man överdrivet många ingredienser heller - det mesta finns redan färdigt i kylskåpet! (Vanligtvis i alla fall)




Det här behöv du:
Den färdiga salladen, och tillika den bästa som finns!

 5 dl makaroner
1 påse ärt-majs-paprika mix - frysta
4 ägg
½ purjolök
1 gurka
3 tomater
1 burk tonfisk i olja
1½ påse grillkrydda

Resultatet av vår vinter grillning.







Gör så här:

Koka makaronerna, häll i den frusna ärt-majs-paprika mixen i makaronerna då dom ännu är varma. Rör nu ner grillkryddan. Låt det svala! Koka de 4 äggen och låt dem svalna. Hacka purjolöken i mindre bitar, skär även gurkan och tomaterna mindre. Blanda allt i en skål. Skala och skär äggen i bitar, även dom blandas ner i mixen. Till sist blandas tonfisken med oljan ner i salladen. Oljan ger salladen mer smak. Låt salladen stå och dra sej en liten stund före servering!


                                              Gott gott gott!!
Med den mängd ingredienser jag använt här kan man lätt bjuda över några matgäster, eller fortsätta frossa sallad följande dag. Det är vad jag tänker göra - godsaker håller man förstås gärna för sej själv. Detta är dessutom nyttigare än godis! Score!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar