onsdag 8 mars 2017

Flickor och frisyrer

Det är en sort terapi att få pyssla med hår. Och jag har ju två flickor att välja mellan. Vill jag frisera den lätt friserade eller vill jag frisera den lite mer utmanande hår typen? För dom är som natt och dag! Emelias hår faller på plats, nemas prolemas. Men Novalies... det är en annan story. Men det blir ju oftast Novalie ändå. För försök nu få en fyraåring att sitta still mer än fem minuter om ni kan!

Det började ju med lätta frisyrer. Med hjälp av instruktionsvideon från youtube. MetDaan på facebook släpper också ut bra videon med beskrivningar nu och då.

Jag är ju ingen frissa precis och mina flätor kan bli krokiga och håret sprättar ut åt alla håll och kanter. Men det är ändå roligt att försöka. Och det bästa är nog när flickorna själv ber om det. Mamma kan du dra mig i håret, brukar dom fråga. Och den frasen fick sin början då jag sa att det kan dra lite i hårbottnet då jag fäste en hårsnodd. Vi har våra konstiga fraser och meningar. Antagligen sådana som icke familjemedlemmar inte fattar och som kan tolkas fel. Men sådana är vi.

Allt började med flätor. Novalie ville ha lockigt hår och bad mig fläta hennes hår efter bastun. Vilket jag gjorde. Men då blir det ju bara lockigt nertill och inget att hurra över heller. Så jag hittade en youtube video om hur man flätar en fransk fläta. Nå, det blev nu se sådär. Så jag hittade en annan video. Den här gången flätade jag franska flätor på båda sidorna och kombinerade dom till en fläta. Det blev bättre. Men sen var jag ju fast. Jag ville prova mer frisyrer och Novalie blev mitt offer, trotts hennes bångstyriga hår..

Nu provar vi nya frisyrer samtidigt som vi ser på Fångarna på fortet och Gladiatorerna. Och dom blir bara mer och mer som små utmaningar. Fiskflätan har jag inte ännu behärskat och det stör mig något otroligt! Rosetten har jag bara klarat av en gång, och det var inte i Novalies hår. Och den där lite uddanflätan, som finns i en bild här nedanför som jag inte vet vad som heter, är ett h*lvete att fläta och den tycker hon förstås mest om. Så det är bara att öva, öva, öva.

Så samtidigt som det är roligt så är det ju också kvalitetstid med barnen. We win!

Här är några bilder på mina mästarverk, inte i någon som helst ordning *host host*
(Till er som tycker att vi har stökigt: Vi bor faktiskt här, vi har inget utställnings hem!)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar