tisdag 7 november 2017

Anne Franks hus bokat

Det är ju ingen hemlighet precis att jag gillar att läsa böcker baserat på verklighet från andra världskriget. Anne Franks dagbok läste jag runt nioårsåldern och där började allt. Jag minns hur jag storgrät när jag kom till slutet och läste att Anne Frank dog 1945 i koncentrationslägret Bergen-Belsen. Här började också min fascination att läsa publicerade dagböcker.

Att besöka Anne Franks hus har länge varit högt uppe på min måste-besöka-lista. Bland andra världskrigets minnesmonument, koncentrationsläger och museum. Man kan säga att jag är en morbid turist. Men av alla goda avsikter.

Och varför vill jag det då? Min mommo växte upp under andra världskriget. Jag har från tidig ålder fått höra berättelser om hur det var. Hon har berättat om Ryska krigsfångar, visat mig deras massgrav, visat mig sönder bombade järnvägsspår och bombskydd. Allt det här nära mitt barndomshem eller på promenads avstånd. Hon sa alltid, och säger fortfarande, att lyssna på dem som ger hemskheterna en röst, och glöm aldrig! Så det är precis det jag gör, lyssnar.

Jag måste säga att transportmedel är otroligt billigt i Tyskland! För två personer från Essen till Amsterdam, tur och retur, betalade jag endast 60€ för, 30€ per person! Alltså wow! Inträdet till Anne Franks hus betalade jag 28€ för för två personer. Då ingår en 30 minuters presentation och besök utan guide i annexet.
Jag vill också besöka hennes barndomshem, gatan hon bodde på då eftersom det idag är en hyreslägenhet. Och statyn som står i parken.

Före jag bokade vår snabbvisit till Amsterdam, som är en födelsedags gåva till min vän (totalt 44€, whaaat), gjorde jag förstås lite research också. Och oj så jag blev överraskad! Vilket gnällande! ''Långa köer'', ''Walk-in turister endast på eftermiddagen'', ''tomma rum'', ''branta trappor'', ''visste inte om att man på förhand skulle boka en time slot'', ''finns ingen time slot kvar kvällen före''...
Gör ingen research mer? Själv har jag redan valt ut ställen där vi skall äta. Kollat upp hur vi skall ta oss från A. till B. and so on. Nåja, alla är vi olika. Vi har bara en dag i Amsterdam och så klart vill vi uppleva så mycket vi kan på så kort tid vi har.

En dags utfärd till Dortmund är också under planering. Då skall jag träffa en annan vän och åka en hop-on-hop-off sightseeing buss. Och den blir jag bjuden på. Och restaurangen vi skall äta middag i går långt bak i tiden och den är väldigt fin med färgade fönsterrutor och tysk inredning.

Jag älskar mina Tyska vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar