måndag 30 oktober 2017

Skuggans lag

Alltså denna bok; LÄS.

Det här är bok nummer två som jag chansat på. Jag hittade det den för ca. åtta euro i en bokaffär i hem knutarna. Jag går sällan in där men nu är den en av mina favorit ställen att gå in och köpa böcker från.

Skuggans lag av Simon Häggström. Inte alls vad jag hade tänkt mig! Jag hade väntat mig en till fakta bok med statistik, kritik och den negativa sidan av prostitution. Men icke sa Nicke!

Det som gjorde den här boken så intressant är att bokens författare är kriminalinspektör och chef för Stockholms prostitutionsgrupp! Du får en insideview och inte det där gamla samma vanliga tjafset.

Boken baserar sig alltså på verklighet. Den handlar både om frivilliga sexarbetare och human trafficking offer. Den berättar om hur kvinnorna har hamnat i sexbranschen, för att förfina ordet lite grann. Den berättar om kvinnornas bakgrund, deras tankar och funderingar. Hur vissa hamnar djupt in i träsket och om några tar sig ut. Han skriver om utryckningar han varit med på, hur han tagit fast sexköpare på bar gärning, om straff och spaningar och så mycket mer.

Boken är väl skriven och intressant. Den var svår att lägga ner!
Nu vet jag ju att det är en stor tabu det här med kvinnor som säljer sex och män som köper. Och det är ett ämne som helst ska vara ''hysch hysch'' och hållas tyst om. Men den här boken alltså! Som dom skrev i Jönköpings-posten; En bok som - faktiskt - alla borde läsa'', jag håller med! Ni blir garanterat förvånade över vem som köper sex, torskar som dom kallas! Väldigt, väldigt högt uppsatta män!

Jag säger bara, chansa, läs boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar