söndag 7 augusti 2016

Höst (eller sensommar)

Jag sitter här med mitt morgon kaffe och stirrar ut på dom gulnande löven. Bakgården är helt täckt av löv, nästan så jag sku vilja kratta bort allt och önsketänka sommaren tillbaka. Jag försöker komma på vad vi egentligen gjorde den här sommaren? Jag kommer inte på en enda sak! Vi har gått så tvärt emot varandra nu i sommar. När jag jobbat har Marcus haft ledigt och tvärtom. Och då vi båda haft ett veckoslut ledigt har Marcus jobbat på huset (nu händer det grejer). Så vi har inte gjort någon större utflykt. Jag planerade in en dags utflykt till Själö för naturen är så vacker och historien så intressant, men inte blev den av heller. Huset är prioriterat på första plats nu. Vi ska ha slut granskning nu i slutet på månaden. Vi har ju inte "bara" haft tre år tid på oss att få det gjort men varför göra det i god tid då man kan stressa den sista månaden?

Dom två veckorna jag har haft "långledigt" i sommar fick jag skjutsa barnen fram och tillbaka till simskolan och sen sitta där i värsta stormen och frysa (för jag är en hysterisk morsa som inte kan lämna mina barn ensamma). Det är typ det enda jag gjort i sommar och jobbat. Ja, en midsommar stång gjorde vi ju tillsammans som vi gjort alla år sen vi köpte huset.

Jepp, ni läste rätt. Jag har jobbat! Nu är jag på näst sista veckan. Det har gått bra och jag har trivts bra. Men tillika känns det skönt att det snart är slut för mitt humör försämras alltid på hösten. Jag får höst depression helt enkelt. Jag är en sommar människa och en inomhus vinter människa då jag inte behöver gå ut och gräva fram bilen. Men hösten är bara deprimerande. Men endå känns det ledsamt.

---

Det är tyst på jobbet idag. På himlen finns det några mörka moln och det har småregna två gånger. Jag tänkte skriva klart mitt inlägg nu medan jag tar en kort kaffe paus, utan kaffe, och smaskar på nötter.

Marcus kallar det här för sensommar. Men jag tycker det är mer som höst (för skolorna börjar faktiskt snart och det sägs vara på hösten). Även då jag ännu faktiskt går med t-shirts (vilket inte alls är likt mig). Det känns som åska i luften också. För min del sku det gärna få komma lite regn, lite fräschare luft skulle inte skada någon.

Snart börjar min baby första klass och danslektionerna börjar också ganska snart. Jag är inte redo för det här! Gud vad hon är stor! Och hur gammal är inte jag då? Hon ser förstås fram emot det. Hon har varit hemma hela sommaren och det har varit sååå tråkigt. Barn leker inte alls på samma sätt som vi gjorde när vi var små. Då sprang vi ute i skogen och gjorde käpp gubbar. Nu är det tv och plattor som gäller. Nekar man det så är det sååå himla tråkigt.

Så vad tycker ni. Är det sensommar eller höst?

Nå, jag ska väl sätta punkt här och fortsätta jobba, nötterna tog ju slut. Fem timmar kvar, orka orka haha.

P.s; jag skall börja blogga lite mera igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar