onsdag 24 augusti 2016

För höga krav

Jag hade det jätte jobbigt att lära mig att läsa. Jag minns så väl dom där känslorna som sköljde över mig. Frustrationen, känslan av att vara dum, rädslan för att fråga för att inte bli stämplad som dum (vilket jag ändå blev då jag inte kunde svara på frågor som ställdes). Jag spelade med. Jag ljög att jag kunde samma saker som mina klasskamrater. Visst kunde jag hela alfabeter, självklart kunde jag multiplikationstabellen och visst kunde jag läsa av klockan. Allt det där jag inte kunde men var för rädd för att erkänna.

Nu har Novalie börjat första klassen. Hennes första läxa var en läsläxa! What? En läsläxa? Börjar man inte med att lära sig alfabetet först längre? Förväntas det verkligen att en elev skall kunna läsa FÖRE hon börjar skolan? Kan man verkligen sätta så höga krav på ett barn? På ett barn som skall lära sig alfabetet och som skall lära sig läsa i skolan?

Jag tittade på från avstånd igår då hon gjorde läxan tillsammans med Marcus. Jag såg frustrationen. Jag såg samma tårar rulla nerför hennes kinder som dom en gång gjorde på mig. Jag kände igen varenda en känsla hon kände i precis den stunden och mitt mamma hjärta brast. Jag vände mig om för att i smyg gråta lite. För jag kände igen mig allt för väl.

Hon snyfftade och grät sig igenom varje ord. Hon vred och vände på sig som hon var obekväm. Bokstäverna hon inte kunde sa hon att hon "inte tyckte om".

Och jag stog där. Men den hemskaste känslan jag kännt på länge och hat för vem än som skrev läroboken och för läraren som ställde så höga krav.

Jag känner mig så hjälplös för jag kan inte bara trolla bort dom där känslorna. Det ända jag kan göra är att försöka hjälpa henne att hitta ett sätt som hon känner sig bekväm i att lära sig. Alla lär sig inte på samma sätt men dom lärs alla på ett vis, med allt för höga krav om ni frågar mig!

Jag vill inte att hon ska behöva gå igenom det jag gjorde. Jag vill inte att hon ska behöva känna det jag kände. Och jag vill inte att hon ska behöva känna sig värdelös.

Jag vill att hennes skolgång skall vara lättare än min!

Har ni några tips? Hjälp mig att hjälpa henne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar