lördag 9 april 2016

Planer på huset

Nu går det äntligen framåt igen! Idag har vi diskuterat målfärg, mätt golv och planerat hur hallen skall göras om. Vi har också kollat på laminatgolv som Marcus fått presentkort på då han blev hela trettio år för en vecka sen. Efter en massa googlande och diskuterande fram och tillbaka om färg med mera och på så sätt uteslöt en hel del har vi nu kommit fram till en stark kandidat. Imorgon skall vi åka in för att se om den är så fin som bilden visar. Så förhoppningsvis har vi hittat vårt golv nu!

Jag har länge varit sjuk på vita golv men let's face it, det är inte den bästa färgen då man har tre barn som traskar runt med skitiga skor så här på vår kvisten och en fyrbent hund som bryr sig fan i vad han hämtar in, och vart spåren läder, oftast till soffan. Jo, vi är av den hemskare hundägar sorten som låter hunden vistas i både soffan och sängen!

Bruna golv har jag aldrig haft pippi på fast original golvet här hemma hos oss har jag gillat. Jag tycker om hur det upprepat sig i rummen. Och inget kan slå äkta trä golv! Men efter snart fyra år i huset har golvet fått sig ordentligt och med tanke på att det faktiskt var original golvet så var den inte i tipp topp form när vi flyttade in heller, redan då slipade vi upp den på dom värsta plättarna. Men nu är golvet utom räddning. I all hemlighet är jag lite glad över det för det har nu satt igång remont inspirationen igen!

Nu har vi valt ut ljus grått golv. Och jag tror det kommer att funka fint hemma hos oss. Vi har också bestämt oss för att måla om inne för jag hatar, hatar den gula fula färgen vi har nu. På färgkartan var den av en fin krämig beige färg men den är helt annorlunda på vår vägg. Äntligen skall det också fixas!

Sen har vi ju golv, tak och vägg material klart till sovrummet. Problemet är det att jag nu vill ha samma laminat i vårt sovrum, speciellt om det är så fint jag tror det är, som i resten av huset. Jag vet, hask på pengar och Marcus kommer knappas att godkänna mina ändrade planer. Jag borde verkligen lära mig att bestämma mig en gång och sen hålla mig till det. Vi har också nya kakel i oöppnade paket ifall någon är intresserad, hehe.

Vi har också lite sett på vilka väggar som skall flyttas för att vi ska få en större tambur och vilka väggar som skall öppnas för nya ingången till tvättrummet. Jag har nu fått den idén i huvudet att laminatet skall övergå till kakel där den nya ingången kommer. Men det skulle betyda en lite större remont och Marcus delade inte alls min vision, han kör hårt på plast matta och jag tycker dom är så osmakliga och det ser billiga ut. Det kan ju bli hur bra som helst men nu har jag den här visionen fastklistrat i mitt huvudet så det blir nog en het debatt om det ännu.

Jag är så glad att det har börjat gå framåt igen för jag verkligen vantrivs här innanför våra gula väggar. Taket prioriterades så klart förra sommaren och i år borde också fasaden fixas men det är också en hel del pengar och nu var ju presentkortet för nytt golv.. Varför kunde jag inte ha vunnit en tia med några nollor efter på lotto senast, en tia hjälper ju ingenting.

Nu skall jag googla vidare och förhoppningsvis inspireras lite till. Hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar