fredag 23 oktober 2015

En förklaring till alla "va"

Jag är den människan som inte tycker om en massa upprepningar. Hörde du inte på första gången, fine, men efter den femte gången måste det ju ha gått fram?

Miliam är av den sorten som frågar en fråga om och om och om och om igen. Hittills har vi trott att det kunnat bero på att han inte orkat lyssna tillräckligt länge för att höra svaret.

Men nu kom ett talterapeut utlåtande. Där skrev hon bland annat att vissa konsonantkombinationer förenklas och att hans ordförrådet är på den svagare sidan. Han har också svårigheter med att förstå fulla meningar. Dessutom är tal- och språkutvecklingen något försenat överlag.

Det här kan ju vara en möjlig förklaring till varför han "blev trött" på sin fyra års granskning då han skulle förklara vad som hände på en bild. Och på varför han alltid frågar "va" efter varje svar vi ger på en fråga. Jag har inte ens tänkt tanken på att något kunde vara "fel", i brist på annat ord. För efter varje svar man gett och han frågar "va" på några gånger har han ändå kunnat upprepa vad vi sagt. Som t.ex "Varifrån kommer mjölken?", "från kon", "va?", "du hörde nog", "aah, från kon".

Nå, jag fick mig en tankeställare efter utlåtande kommit. Det förklarar ju mycket. Sen kom jag att tänka på hurdan jag var som liten. Jag minns inte om jag frågade "va" efter varje fråga men jag kommer ihåg att jag svarade "jag vet inte " på alla frågor som frågades av mig, även fast jag mycket väl visste svaret. Men ibland förstod jag faktiskt inte frågan.

Nå, det ska göras en ny uppföljning då han fyller fem år. Tills dess ska vi rätta till honom, läsa mera böcker, spela spel och diskutera om vad han ser på bilder.

Samma talterapeut rekommender talterapi åt Novalie också då hon talar något otydligt. R ljudet ersätts t.ex med L och så har hon problem med andra bokstäver också. Men månne det nu inte ska reda ut sig med talterapi, den var ju till stor nytta förra gången också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar