måndag 23 september 2013

Miliam och tutten

Jag börjar vara trött på barnens sov vanot, speciellt på dagsömnen. Just nu testas mina nerver. Miliam är envis som bara den, men det är hans mor också. Han stiger upp och jag lägger honom tillbaka i sängen. Det tog ca en och en halv timme före han somnade, och då utan tutt. Vi försöker nu få honom att lämna tutten men det är svårt!
Jag vill inte att det ska ske på en enda gång, utan att man i sakta mak försöker få honom att lämna den. Idag var jag kanske lite för elak som inte gav den. Det är svårare för mej att inte ge den än för Marcus. Jag har så svårt när han gråter och då ger jag med mej, det vet han förstås.
Jag vet inte hur vi ska göra för att få honom att lämna den. Novalie lämnade den så där bara utan att vi behövde göra någonting alls. Men Miliam!
Hur ska vi gå till väga?
Jag kan berätta hur vi inte gör: vi tar den inte med våld, och vi klipper inte av den.

4 kommentarer:

  1. Jag klippte ju av den och tog det med våld! Men det var nog inte så smart. Men måste han nu bli av med den? Dagis är ju ändå ganska nytt och livet har ju på det sättet ändra så borde ni kanske vänta lite till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tänker främst på tänderna. Dessutom biter han sönder dom han har, så det kan gå riktigt tokit om vi inte får den av honom snart. Han somnar riktigt bra om någon är med när det är dags att sova så jag tror inte att han egentligen ens behöver den. I dagis får han ha den som 'tröst', det är nog därför det råddar till de.

      Radera
  2. Vi gjorde så med Simon att på dagen va det förbjud, men natten fick han ha den, men sen tog vi sakta men säkert oxå den på natten bort! va gråt två nätter men sen grät han int mer. I mina ögon sku han nog fått ha den så tills att han själv förstår att den är borta. Sista tutten han hade klippte han själv sönder o satt i roskis. Sa hej hej tutten! o så va den sagan slut! :):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På dagen ger vi den inte åt han. Han får den då han ska sova. Ma har börja göra så att han lägger sej med honom en stund tills han somnar, 'pappa eller tutten', det ha funkka ganska bra, han har alla gånger 'valt' pappa. På dagis får han sen igen ha den som en liten tröst, sku han inga få den där tror jag inte att nån sku få sova.. hiskelis skrik allti efter tutten!

      Radera