torsdag 7 januari 2016

Jul och nyår

Vem vill nu läsa om julen (och nyår) då vi redan är inne på 2016, men här kommer nu ett kort inlägg ändå.

Vår trogna vana bakade vi pepparkakor och julstjärnor den tjugotredje. Jag gjorde rekord i julgodis också. I två dagar stod jag och kokade julgodis, fudge, nutellafudge och knäck blev det. Det mesta gav vi i julklapp för det var förmånligare än att köpa krimskrams som säkert ändå inte kommer till någon nytta. Det ända vi köpte var skålar att sätta godiset i och det blev runt fyrtio euro så vi kom ganska billigt undan om ni frågar mig. Det blev dessutom en uppskattad julklappa.

Den tjugofjärde brukar vi titta på joulupukin kuumalinja på morgonen (vilket namn förresten) men vi försov oss förstås. Första gången sen Novalie föddes. Barnens julstrumpor var förstås fyllda genast på morgonen. Det är så mycket lättare att få något gjort då barnen är upptagna med annat under dagen. Novalie fick operation spel, det var en av mina favoriter när jag var liten. Miliam fick dinosaurie modellera som han egentligen skulle få julen före det och Emelia fick en disney film. Den har nu snurrat på nästan varje kväll sen julen.

Vi hade allt för mycket med mat igen. Mamma hämtade egna lådor, som alltid är bättre än köpta, såklart! Vi själva lagade två julskinkor, ja ja jag vet, en som vi panerade och en så kallad vanlig. Nästa år skippar vi nejlikorna, fy fan en sån smak dom gav!

2014 hade vi ingen julgubbe. Då knackade det helt enkelt bara på dörren och så satt där en stor säck med julklappar på trappan. Nu tänkte det inte heller bli någon julgubbe. Jag var faktiskt okay med det, fast jag brukar vilja ha det för barnen. Men så fixades det en endå, dagen före den stora dagen. Han fick skippa kälken på grund av snöbrist så han kom med båt istället sa han. Sen had han fått lifta sista biten. In kom han med åran i handen så barnen föll ju för den berättelsen förstås. Dom fick sen sjunga lite för julgubben före han delade ut som första julklapparna.

Jag kände mig ju snål förra året och ville spara in pengar på julklapparna. Vi köpte inte många heller men ändå känns det som om det for allt för mycket pengar. Min favorit julklapp som jag köpte var ett mönster gjort på ett av barnens fotografier. En bild vi tog då vi var på resa där dom så sött omfamnar varandra. Själva mönstret var inte så dyrt det var trådarna som behövdes som satt sprätt på pengarna. Åt mamma och barnens farmor köpte jag en present från barnen, ett halsband där det står mormor/farmor vi älskar dig nu och för alltid. Cheesy kanske, men tycker inte mor- och farföräldrar om sånt, haha. Marcus fick ett spel (för vi är en speltokig familj) och jag fick en bok av honom. Första julklappen jag fått av honom på flera flera år.

Barnen drunknade ju i julklappar igen. Men nu fick dom sånt som kommer till nytta. Som kläder och skor. Inte för att låta otacksam men jag tycker faktiskt inte om när andra köper kläder och skor åt dom. Speciellt inte när dom köper fel storlekar! Fråga före för fan! Nu fick vi beställa nya Frozen vinterstövlar åt Novalie för dom hon fick var för små och det var hon så jätte ledsam över, mitt mamma hjärta brast och jag beställde nya. Dom går hon nu och pantar på. Hon väntar på att förskole jullovet ska ta slut så hon kan ha dom till förskolan, ganska gulligt faktiskt. Så sånt stör mig!

Sen fick dom ju förstås likadana julklappar. Novalie fick två Elsa barbie dockor. Emelia fick två likadana påslakan och böcker och Miliam fick fyra lastbilar. Sen tyckte jag nog också att det var så onödigt att köpa ännu ett nytt bord med stolar då vi redan har ett bord och fem stolar! Men nu var det ju Elsa på dom.. det tycker inte jag att är en tillräckligt bra ursäkt för att köpa det meeeen.. barnen är nöjda. Nu låter jag ju väldigt otacksam här.. det är jag egentligen inte men det är nu bara sånt här som stör mig. Och så är ju julklappar sånt som vi diskuterar med alla på förhand, som kläd storlekar och vad som dom behöver och inte behöver. Men när det faller på döva öron så gör det det..

Nyåret firade vi också hemma. Riktigt skönt faktiskt. Vi hade ju gäster också så det gjorde det lite roligare. Vi sköt lite raketer och stöpte (heter det så) nyårslyckor. Jag tycker ju inte alls själv om att skjuta raketer, för det första är det pengar rakt upp i luften och för det andra kan det ju vara farligt. Jag höll Novalie halvt bakom ryggen varje gång dom tände på en ny raket för jag var rädd att dom skulle komma mot oss, vilket dom inte gjorde men ändå.. man kan lika bra titta på andras raketer tycker jag. Passligt avstånd är det med när vi bor så långt borta från centrum men det är där det smäller och det syns hur bra som helst till vårt, haha.

Inga nyårs löften i år. Dom håller ändå inte. Så sånt. Gott nytt år allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar